Site Loader

Det er individuelt fra barn til barn, hvornår det er klar til at gå fra amning, til at få fast føde i form af grød eller vælling. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man i videst mulig omfang forsøger at vente indtil barnet er 6 måneder gammelt, da der kan være risikoer forbundet med at starte med fast føde inden. Disse risikoer kan eventuelt være, at barnets immunforsvar ikke er færdigudviklet, og at det vil sætte denne proces med prøve at give barnet fast føde. Det kan også være, at barnet er særlig disponeret for allergi, hvis nu forældrene eller andre beslægtede familiemedlemmer er allergiske over for nogle fødvarer. Ved at give barnet fast føde for tidligt, vil risikoen for at barnet udvikler allergi være større, end hvis man venter de 6 måneder, som det anbefales af Sundhedsstyrelsen. Udviser barnet forinden tegn på, at det er klar til at indtage fast føde – eksempelvis hvis barnet i højere grad udviser nysgerrighed for fast føde eller ikke længere udviser samme begejstring for brystmælk, kan man alternativt give barnet modermælkserstatning indtil det er 6 måneder. Der er ved modermælkserstatning nemlig ikke samme risiko for, at barnet udvikler allergi, som ved at give barnet fast føde. Herunder finder du nogle gode råd til, hvordan du overfår fra amning til at give dit barn fast føde, for mere læs eventuelt her babymad

Gode tips og råd til babymad 

Først og fremmest er det vigtigt at huske på, at dit barn skal sansestimuleres og helst udsættes for så mange smagsindtryk som muligt. Variér derfor barnets kost og forsøg dig med forskellige konsistener og teksturer, da barnets mundmotoriske færdigheder skal færdigudvikles på bedste vis. Overvej også gerne at variere i omfanget af gluten dit barn får, da dit barn ikke er vandt til så meget gluten. Sørg også gerne for, at dit barn får så mange grøntsager som muligt, men husk gerne på, at dit barn helst skal introduceres for én fødevarer ad gangen – altså start med at give dit barn den samme fødevarer (f.eks. gulerodsmos) og give barnet dette i 2-4 dage i streg. Dette er for at holde øje med, om dit barn udvikler allergiske reaktioner. Det er samtidig også en rigtig god måde, hvorpå dit barn vænner sig til de mange nye smagesindtryk. Det anbefales dog, at du i begyndelsen holder igen med de fødevarer og grøntsager, som er rig på nitrat, herunder eksempelvis spinat, fennikel, selleri og rødbede. 

 

 

admin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *